torsdag 30 augusti 2012

Hopp, att förändras.

Nu är det ett år sedan jag slutade att skynda mig. Jo faktiskt, så är det. Under förra årets sommarsemester kände jag hur otroligt bra jag mådde. Hur glad och positiv jag var, hur lätt allt kändes och det var inte bara jag själv som verkligen la märke till förändringen, också min man gjorde det. Och när jag skulle börja jobba igen så gav jag mig själv ett heligt löfte; Att aldrig stressa - Att alltid planera så att jag slipper stressa. 
För jag vet ju, stress är självförvållat, det uppkommer av dålig planering och för mig var det oftast för att jag var dålig på att säga "Nej". Tänk så många gånger jag varit arg på mig själv för att jag lovat för mycket, fått hoppa över lunchen och kört som en biltjuv för att hinna... fått ont i magen och spränghuvudvärk. Men det är slut på det nu. Och nu när jag varit igång och jobbat ett par veckor efter det här årets semester så slog det mig plötsligt, hur bra det känns. Hur bra jag är på att tänka på mig själv. Hur bra jag är på att säga "Nej" eller " det måste jag kolla först så ringer jag dig sen..."
Inget mer "Hoppas jag hinner".  Nu vet jag och "hoppas på mig själv".

6 kommentarer:

  1. Åh bra gjort! Jag har själv haft väldigt svårt att säga nej men blivit mycket bättre på det. Och att delegera på jobbet, lita på att andra också kan :)

    SvaraRadera
  2. Just precis!! delegera är viktigt! det har jag också varit riktigt dålig på. Haft sånt kontrollbehov. Men det blir ju lika bra, bara lite annorlunda, om andra göret;)))))

    SvaraRadera
  3. Delegera, säga nej och släppa kontrollen. Att det ska vara så svårt=).

    SvaraRadera
  4. Jaaa att det ska va så svårt!! men när det handlar om Jaget så blir det lätt så... "om vi Gör så Är vi"... vi tror att vi måste prestera för att räknas, för att duga... Fast det ju inte alls är så!!! Kram fina Du!!

    SvaraRadera
  5. Hey, smart med 'Hope' bredvid klockan! För mej innebär det att det alltid finns tid för hopp, ja, för något bättre än att rusa runt. Skönaste känslan när man inser att allt inte behöver gå i 120 för att vara värt något, heja dej!
    KRAM och ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  6. Visst är det skönaste känslan!!! Kram tillbaks!!!

    SvaraRadera