tisdag 7 augusti 2012

Ashtanga vinyasa yoga♥

Bild på vinyasa från Petri Räisänens bok Kraften bakom yoga

Fadern till vinyasa tros vara Yogi Rishi Vamana, en man som levde för ett par tusen år sen och som skrev  en bok som heter Yoga Korunta. I den uppmanar han sina elever vikten av vinyasa för själva grunden i yogan:
"Yogi, gör aldrig ställningar utan vinyasa".
Vinyasa är andning i kombination med rörelse som länkar samman yogaställningarna med varandra. Och det är så himla kul!!!! Idag har jag mest lekt på yogamattan. Först solhälsningarna och några av de stående, sen har jag övat just vinyasa, framåt- och bakåt hopp. Framåthopp har varit mycket lättare att lära för mig men nu behärskar jag också bakåt, från sittande till Chaturanga Dandsana. Känner hur stark jag är i mage o rygg, hur rot- och maglås lyfter hela mig och jag nästan svävar! Så himla kul!

1 kommentar:

  1. Jag gör all min yoga med vinyasa och det är som själva bron mellan olika positioner. Även sittande har jag vinyasaserier för. Och du, vilken underbar bild!

    SvaraRadera