fredag 11 maj 2012

Tre suckar.

Jag har fått ett tips av min terapeut på att snabbt få ner andningen långt ner i magen och att bli fullkomligt avslappnad i hela kroppen och det vill jag gärna dela med mig till er. Det kallas "Tre suckar" och det är precis vad det är också. Man kan göra det var- och närsomhelst och hur lätt som helst.,  stående om man vill men gärna sittandes eller liggandes. Jag gör det ofta i bilen innan jag ska iväg...
Dra in ett djupt andetag genom näsan,  fyll på nedersta magen först och fyll med luft eftersom tills det "är fullt"   ...     och så andas du ut, släpp ut luften genom munnen med ett fullkomligt avslappnat ansikte, låt underläppen hänga lite, och töm all luft i sin egen takt, all, all luft tills det blir tomt och alldeles tyst i kroppen och låt det vara så, någon/några sekunder, tills inandning själv vill komma... och känn hur avslappningen kommer och sprider sig.
Och så igen. En andra gång på samma sätt... Långt andetag in genom näsan... och så sucka ut med helt avslappnat ansikte och känn hur hela kroppen slappnar av ännu djupare... släpp bara ut luften tills det är tomt, känn stillheten och tystnade i kroppen... fullkomlig stillhet... till inandning vill komma av sig själv...

Och så en tredje gång. På samma sätt. Fyll sakta på med luft tills det är fullt. Och släpp ut, med en avslappnad suck, låt ansiktet "hänga", underläppen o hakan... och känn hur kroppen blir tung och nästan svävande på samma gång!! Och lägg märke till vad som hänt med din andning!! Den är långt nere i magen och så lätt, lätt att den nästan inte märks!! Och du är som ny!


1 kommentar:

  1. Bra tips! Jag gjorde mina tre suckar idag. Tappade bort mig efter en och fick anstränga mig för att bara sitta still där och andas mina tre... Tänk, att det ska vara så svårt att bara: Andas!

    SvaraRadera