måndag 7 maj 2012

Det där lilla mellanrummet.

Mår så bra idag! Av flera orsaker men mycket för att jag kommit igång med yogan efter två veckors uppehåll. Först var det en förkylning som orsakade det ofrivilliga stoppet och sen har jag varit hos min dotter i Luleå där vi hade fullt upp med hennes flytt till ny lägenhet.
Men i går kväll ställde jag alarmet på 6 och kände nästan en längtan efter att det skulle bli morgon fort, fort. Och jag vaknade fort. Redan halv 5! Och jättepigg! Det var en riktig njutning att göra min serie och det var som om kroppen tyckte"äntligen"! Ryggen, baksida lår, ja allt var så mjukt och medgörligt så jag nästan häpnade. Sådär har jag känt förr när jag gjort uppehåll med yogan några dagar, som om kroppen behövde vila. Men mycket berodde nu på att jag kom att tänka på det min yogalärare sa sist vi träffades; att jag ska tömma min utandning riktigt ordentligt, sådär så att det blir en liten paus i total avslappning, ett litet mellanrum,  innan nästa inandning kommer av sig själv. Vilken skillnad!!!  Och jag inser att jag förut andats för fort, eller slarvigt, fast jag tyckt att det varit "luugna djuupa andetag". Nya insikter. Hela tiden. Härligt!

6 kommentarer:

  1. Åh jag gör alltid en paus efter utandningen och drar in min uddiyhana banda. Utan den inget flyt för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha... i ashtangan har man muhla bandha o uddiyhana bandha aktiverat hela tiden, ett måste för att ha styrkan både i postioner och hopp/lyft. Hoppas ni har det finfint!!!

      Radera
    2. Det måste betyda att uddihyana bandas ser olika ut i olika traditioner. Du skulle aldrig kunna yoga 90 minuter utan att andas tror jag :) Mula bandha kommer automatiskt när du gör uddiyana korrekt, inget du behöver tänka på. Så är jag lärd. Så fungerar det för mig. Stannar du också i uddiyanan på tom, kommer du att märka att den för dig längre in i positionen. Helt fantastiskt! Men då handlar det om att behålla energin, inte någon muskelstyrka för att bära dig när du hoppar eller lyfter. Det är energin som gör det. All skillnad i världen faktiskt :)

      Radera
    3. Jo det är olika i olika yogastilar... i kundalini
      t ex används rotlåset, där talar man bara om "rotlås", efter ställningarna under det att man håller andan, så är det ju inte alls i ashtangan. Och visst, mula banda och uddiyana banda hänger ihop, automatiskt, dom förenas ju, så är det också för mig. Men det är ingen motsättning mellan andningen och aktiverade lås, inte alls :)Båda är ju en förutsättning:))

      Radera
  2. Kan bara hålla med om insikter, härligt att komma vidare:)
    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det!! det är så himla kul med nya insikter och aha-upplevelser!!

      Radera