onsdag 9 maj 2012

Ängeln i rummet.

Ängeln som svävar i taket ovanför min yogamatta

Trött, trött, tror det är från allt pollen som virvlar i luften. Känner i ögonen också, de svider och känns som om jag borde sova i ett dygn ungefär. I morse strejkade jag när alarmet plingade och bestämde mig för att yoga ikväll istället och tog sovmorgon till strax före åtta. Välbehövligt. Och ikväll har jag gjort serien i ett mycket långsamt tempo, allergin tycks också påverka hela kroppen, inte alls så alert som jag brukar, och jag tänkte att jag gör så länge jag orkar. Men jag yogade sakta och långsamt med långsam andning och total tömning på utandningen och det var helt underbart skönt. Och det är verkligen som trolleri det här med att tömma lungorna helt o hållet så att det blir en total avslappning i andningssystemet ett kort ögonblick innan inandningen kommer av sig själv. Det är ju så det ska vara!! så jag ska göra!! Så lätt, och det är som om armarna blir en decimeter längre och händerna når varandra i Marichyasana C. Och jag gör hela serien med fullt fokus på andningen och när jag sen ligger i Savasana är jag lycklig, lycklig.

6 kommentarer:

  1. Jag har också tagit sovmorgon...flera dagar. Är så trött att jag inte kommer ur sängen. Tänkt att jag också får yoga på kvällen, men sen är klockan helt plötsligt tio och det är dags att krypa i säng. Tre dagar utan yoga. Fast jag är sådan nybörjare känner jag att att kroppen verkligen behöver yogan. Kroppen och sinnet så idag finns inga ursäkter:)

    SvaraRadera
  2. javet!! kvällarna försvinner ju bara!! helt plötsligt är klockan massor fast det knappt är mörkt o man undrar hur det är möjligt! men, yogan finns ju kvar:)

    SvaraRadera
  3. Vet du. Jag tänkte på dej när jag andades häromdagen. Det du skrev om vilan i andetaget och inandningen som kommer av sig själv. Jag brukar tänka på det och jag brukar lära ut tekniken, men ändå, det var som att allt fick en ny dimension. Småhäftigt sådär :) Kram på dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att fokusera på att andas UT. Det är så sant så sant att in-andningen kommer automatiskt.

      Radera
  4. jovisst blir det helt annolunda när man gör något fullt medvetet!! jag har väl också "vetat det" och jag har verkligen andats djupt och långsamt, långsammare än "alla andra" i klassen, förut.. Men det är den där lilla, lilla stillheten som blir innan andetaget vänder och vill inåt som är nyckeln, få då, just då händer ALLT i kroppen. Kram på dej me!!!

    SvaraRadera
  5. Åh, jag är också trött (som sagt)! Neti funkar ju för mig till viss del, yogan med men lite segt är det allt att ställa sig på mattan när man känner såhär i luftvägarna :(

    SvaraRadera