lördag 25 februari 2012

Drabbad. Just så.

Doftjasmin som doftar i hela huset!

Städdag idag. Rättså kul när man väl är igång med trasor o såpa och fejar och plockar runt på grejorna. Ställer om på nya ställen, gör nya stilleben... Ut med mattorna och så igång med skurtrasan.
Har lite vårkänning också. Snön försvann ju blixtsnabbt i veckan och jag nästan hajar till när jag tittar ut o det är alldeles grönt överallt istället för vitt. Har köpt några nya krukväxter med lite "våriga" färger i rosa och en doftjasmin som doftar underbart!

Den här veckan har flugit iväg känns det som, fast jag har varit på retreat och levt i tystnad och vila. Det var helt underbart som det alltid är att få vara på retreat och särskilt på vår stiftsgård Vårdnäs. Det var bara för kort. Ett och ett halvt dygn, men vi fick möjligheten att prova ignatiansk spiritualitet i Ignatius av Loyolas andliga övningar. Och det känns som jag "kommit hem"! Jag har provat detta sätt att be och meditera förr men ibland är det ju som om saker verkligen kommer till en i just rätt tid och på ett sätt som verkligen "drabbar" en. Och det gjorde det nu. Det kom till mig! Och jag är så himla tacksam o glad för det..!

Förutom detta fantastiska så har också något annat "drabbat" mig. Jag har testat nåt som är helt nytt för mig. Jag har yogat till musik! Det var något som kom till mig när jag satt i meditation i kapellet på Vårdnäs och Vivaldi hördes lågmält i högtalaren.

Det här vill jag yoga till! Den här vackra musiken som berör mig så på djupet att huden knottras och strupen värker vill jag ska fylla rummet när jag yogar.

Så jag testade när jag kom hem. Nästan det första jag gjorde. Och har gjort så varje dag. Min ashtangayoga till Bach, till Gregoriansk körsång, till Sibelius, till Linköpings Domkyrkas Kammarkör, till Chopin, till Tjajkovskij... Och jag kan inte förklara hur det är, hur det känns. Ni vet, ibland går ju inte det... Vissa saker är obeskrivbara, saker som  liksom faller platt om man försöker beskriva med ord.
Men Magiskt. Ungefär så.

6 kommentarer:

  1. Yoga och musik, de är som ämnade för varandra. Jag älskar att yoga till musik, allt från mjuka nästan tysta toner, till riktigt tunga basgångar. Lika härligt är det att yoga i absolut tystnad. Så fint att man får välja :)

    Helt osannolikt med barmark! Här snöar det som bara den och vi har sjukt höga drivor... Ut och göra snöänglar då bara!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jovisst är det bra att man kan välja!!! göra precis som man vill!!
      Minns när jag bodde i Luleå, som ungefär är din breddgrader, så tänkte man ju alltid så här års "HUR ska all denna snö kunna smälta bort?!" men det gjorde den ju och jättesnabbt när det väl började töa. Så passa på o gör några snöänglar..! Kraam!

      Radera
  2. Låter underbart att du hittat magi!!Jag älskar att yoga till musik,har lättare att gå i in mig själv och få flöde..

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. så spännande det du skriver om att lättare få flöde och hitta till ditt inre med musikens hjälp!! Jag förstår dig!!

      Radera
  3. Har ALDRIG yogat till musik. Inser att jag varit lite sträng och inte ens funderat på det. Hmm, måste smälta men vill prova. Tack för innerliga ord om detta.

    SvaraRadera
  4. Nej jag hade heller aldrig ens funderat på att yoga till musik!! och blev egentligen smått förvånad över känslan som jag nästan "överfölls" av där jag satt i kapellet. För jag visste i samma sekund att det var "rätt", kände det...

    SvaraRadera