torsdag 10 november 2011

Sol o energi


Vaknade tidigt av mig själv, innan alarmet plingade. Vilken skön känsla det är att vakna så och känna sig utsövd. Stiger upp alldeles ensam i ett tyst o mörkt hus, inte ens hundarna vill vakna... Och jag gör min yoga. Min egen yogamix som är helt suverän, som ger mig allt jag behöver. Start med solhälsningarna, sen de fem tibetanerna, efter det kamelen och så har jag lagt till Sträckställningen med tre minuters eldandning. Detta pass har jag yogat ett par veckor nu och det är en klar favorit.
Efter frukost satte jag mig vid mitt stora fönster på övervåningen för att förbereda inför jobb på söndag. Men jag känner mig helt tom och omotiverad o vet inte alls var jag ska börja.  Och jag kommer bara så långt att jag sätter på datorn så fastnar blicken på den fantastiska utsikten därute. Blå himmel, solen som fortfarande är i öster och som flödar över nyplöjda åkrar och glödgula träd långt, långt därborta. Och jag bestämmer mig snabbt; jag går ut istället. Går ut i solen som jag längtat såå efter. Klär kvickt på mig och tar mina "båtskor", för lite extra träning, och så går vi. Jag och dom glada hundarna. Går mot solen och tankar, tankar ljus o energi. Vi går våran "långa runda" på små byvägar utan några störande bilar och det är så tyst, så tyst. Bara mina andetag som hörs... Och vi går och går, och tankarna börjar snart flöda. Flödar på som dom vill, lätt och ledigt, utan krav... Och va enkelt det är då, va bra ideér som bara kommer... av sig själv, när man inte anstränger sig.
Efter två timmar är vi hemma igen. Och då är den färdig, därinne i mitt huvud, min predikan till söndag...

4 kommentarer:

  1. Jaa! Det är det bästa sättet för att tänka klart, att gå i vacker natur. & ditt yogapass låter härligt. Lite för kraftfulla asanas för mig just nu. Det fina är att man kan anpassa yogan efter vad man behöver. Trevlig helg & kram

    SvaraRadera
  2. Här känner jag igen mej. Detdär med att gå ut! Går inte att räkna alla gånger som promenaden rensat ut och sorterat om. Vilken lättillgänglig terapiform :) Och såna där båtskor har också jag, gillar dem skarpt!

    Tusentusen tack för ditt mailsvar, jag återkommer :) Kramkram!

    SvaraRadera
  3. Åh så skönt det låter. Och jag har varken hundar eller båtskor :) men gillar det kravlösa i att bara gå och låta allt rensas ut. Och vips fylls det på med annat. Må så gott och ha en skön helg! Skulle vilja höra dig predika någon gång!

    SvaraRadera
  4. Ulrika; Jovisst är det suveränt att man kan yoga som det passar en just för tillfället!
    Nina; Jo det är verkligen terapi att vara ute i naturen, känner mig sällan så nöjd o lycklig som då. Maila gärna igen!!
    Annika; Ja tänk så lätt sinnesstämmningen kan ändras under en promenad. Plötsligt ser man saker i ett helt annat ljus!
    Kram o skön helg fina bloggvänner!!

    SvaraRadera