fredag 2 november 2012

Yogarutiner♥

Fredagskväll, bästa kväll. Vi gör pizza för vi var så sugna och för det var evigheter sen sist. Undviker i vanliga fall allt som innehåller socker och mjöl och det är aldrig några svårigheter med det. Kan sitta vid fikabordet på jobbet där det finns härliga hembakta kanelbullar, korintkakor och tom chokladtårta(!!!!!!!) och jag sitter med min te - eller kaffemugg. Utan minsta problem! För jag vet att jag inte mår bra av socker. För att jag vet att socker verkligen är ett gift för min kropp. Så DET är inget som helst problem.
Men ibland kan jag bli sugen på pizza, på min mans pizza, så det ska det bli ikväll, och vi ska njuta, med gott vin till.
Så inget, inte mycket i alla fall, är helt statiskt i mitt liv. Jag håller mig till och lever efter det som jag mår bra av i vardagen och i vanliga fall. Men jag fuskar när jag vill, helt klart, och det kan jag kosta på mig för jag vet att jag inte är en sån som fuskar i tid och otid. Bara när jag bestämt mig för att fuska:) Jag lever efter principen 80/20. Tror att det var Malin Berghagen som uttryckte det så när hon talade i sin yogabok om att leva renlevnads till 80% och fuska 20%. Tycker jag låter sunt och bra!
Sista veckorna så har jag ju valt att ta sovmorgon för att det är det som min kropp har behövt men jag känner nu att jag börjat bli klar med detta;))) Jo det känns som om jag har "sovit ikapp" det som jag såå väl behövde, och nu, i ett par dagar, så har jag känt en längtan efter mina ensamma och tidiga yogamornar. Jag längtar främst efter en regelbundenhet i min yoga och den får jag bäst när jag yogar på morgonen, så är det bara. Yoga på eftermiddag eller kväll är också bra förstås men det kan ibland vara svårt att få till. Jag är hungrig, vill umgås med mannen eller hundarna vill gå en sväng, ja det känns som det är så mycket annat som kommer i vägen helt enkelt. Det är helt klart att jag behövt sömn mer än nåt annat ett tag och jag är så glad över att jag lyssnat på det behovet,  men nu längtar jag efter att kliva upp tidigt och smyga ner till min yogakammare och yoga mig vaken och lycklig. Vet ju att det är det optimala, för mig. För det finns inget!! som är såå bra för min kropp och för mitt psyke. Just den dagliga regelbundenheten. Yogan är verkligen en livlina som jag kan hålla mig i och den håller jag hårt i.
Så idag har jag bestämt mig att på måndagmorgon så plingar det stilla i alarmet kl 0600, som vanligt igen.

Det ser jag fram emot!

1 kommentar:

  1. 80/20 tycker jag också om. Det passar in med det mesta. Just nu har jag haft, liksom du, behov av att sova... typ 80% av dagen :D

    Ha en fin Allhelgona!
    KRAM

    SvaraRadera