torsdag 1 november 2012

Vid datorn

Sitter hemma och jobbar inför helgen. En helg som handlar om döden, om sorg och saknad men också om tröst och hopp. Och som alltid är det en brottning med orden, ord som ska vara enkla och vardagliga men samtidigt ska handla om det svåraste i livet. Men jag älskar den, brottningen. Åtminstone när jag känner att det kommer att gå, också den här gången. När skrivkrampen släpper och det flödar och jag känner att jag kommer att få ihop det.
Och jag är så glad för vi, jag och min man, har skaffat oss en ny hobby. Vi har börjat släktforska. Så kul och så spännande!! Nåt jag har velat göra länge men som bara har stannat vid en tanke. Men nu har vi börjat på en kurs som är träffar varannan vecka där man får hjälp och tips och så forskar man hemma vid datorn däremellan. Och igårkväll installerade vi ArkivDigital i datorn så nu var det bara att börja!
Bestämt mig för att börja forska på min pappas sida vilket han tycker är så kul. Och jag hittade han i en födelsebok i Luleå domkyrkoförsamling, han, mina fastrar och farmor och farfar. Och så vidare till min farfars födelse vilket var enkelt eftersom han var född i samma församling... Åh va jag blir nyfiken på att veta mer! Vem var dom, hur var dom, vilka drömmar hade dom, Isak Johansson och Katarina Sundling, som min farfars föräldrar hette. Åh vad jag skulle vilja ha träffat dom! Dom och barnen Anna, Maria och sonen Isak, min farfar.
Ikväll ska jag fortsätta, kan knappt vänta..

4 kommentarer:

  1. Visst är det underbart när livet flödar :)
    Önskar en härlig helg!

    Kram/Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. En skön helg till dig med!! Vilken fin blogg du har!!!
      Kram!!

      Radera
  2. Ååh jag har också alltid velat släktforska men kanske får man tid sen nån gång. Älskar historia och att tänka på att det kanske fanns nån som såg ut som mig eller tänkte som jag ...men i en helt annan tid. Tja du vet ;)

    SvaraRadera
  3. Jo det är så himla kul, har också tänkt lääänge att jag vill, men NÄR ska man få tid?? så, det är bara å börja;))och vet du, min farfarsfar var född i Vasa!! Spännande!
    Kram o skön helg!!

    SvaraRadera