torsdag 4 oktober 2012

Snygg-Helge

Njuter av kvällen och känslan av att vara ledig tre kommande dagar. Jag har inget direkt inplanerat och det är det bästa, bara ta dan som den kommer och göra det jag känner för. Vilat från yoga igår och idag för min högra arm som gör lite ont. Det gamla vanliga när jag gjort "för mycket". Den här gången är det hundtrimning det beror på. Våran Helge är strävhårig foxterrier vars päls trimmas, alltså rycks, regelbundet så att ny päls kan växa ut. Man använder en trimkniv, en slö "kniv", som stöd för tummen och så drar man bort stråna, ca 6-8 strån åt gången med bestämda, kraftiga ryck. När jag räknar ihop timmarna jag hållit på de senaste dagarna så blir det 9-10 timmar och nu behöver armen (och tummen!) vila. Hur dom kan klara detta på ett par timmar på hundtrim är för mig en gåta, fast dom förstås har mycket större vana än mig, men jag tror att det fuskas ganska friskt och att dom "smygklipper" för att det ska gå snabbare. Vilket förstör pälsen, den blir matt, mjuk, tappar färgen och sitter sen som berget. Därför gör jag det hellre själv så jag vet att det blir gjort som jag vill.
Gull-Helge

4 kommentarer:

  1. Å vad duktig du är! Himla jobb att trimma. Fin han blev Helge.

    SvaraRadera
  2. Tack Marika! jo det är ett himla jobb!! fast samtidigt kul!

    SvaraRadera
  3. Vilken snygging:) Men förstår att det måste vara mycket jobb

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Tack Lotta, visst är han! jo det är ett himla jobb men en stor fördel med en trimhund är att dom inte fäller hår!!

    SvaraRadera