onsdag 17 oktober 2012

Kroppen bestämmer

Att jag i långa perioder stigit upp kl 6 och gjort min yoga känns just nu som heelt overkligt. Helt omöjligt. Jag är så morgontrött och jag snoozar med mobilen, ibland ett par gånger, innan jag lyckas kravla mig upp och då är det kaffedoften som nått upp till sovrummet som får mig att börja vakna... Och jag hör aldrig när L:s mobil plingar och han stiger upp vid halv 7, hör inte när han och hundarna går ner, hör inte vår gnisslande dörr när han släpper ut dom, visslar in dom, pratar o grejar. Jag bara sover. Sover så skönt.
Och det stör mig inte egentligen, visst är det jätteskönt att göra yogan på morgonen och ha den i kroppen hela dagen, men  just nu prioriterar jag sovmornar. Har bestämt mig för det. Tänker ha sovmornar så länge som det känns som ett behov. Ja, tänker sova så mycket som kroppen vill nu under den mörkaste tiden vi går till mötes. Tror att det är det mest naturliga egentligen. Följa mörkret så mycket som möjligt. Som man gjorde förr i tiden, innan el, radio och TV, och allt annat fanns. När man kurade skymning och gick och la sig tidigt och sov några extra timmar.
Så jag yogar på eftermiddan när jag kommer hem. Och det går ju precis lika bra. Just nu och ett tag framöver får det vara så...

5 kommentarer:

  1. Då tror jag att kroppen behöver det. Du kanske är en liten björn som går i morgonide. Jag älskar tidiga mornar när allt är tyst och jag är den första som brygger kaffet. Jag tror kroppen säger en massa till oss, vad vi behöver och att vi måste lyssna på den, om den vill sova, vila, ligga och dra sig eller röra på sig. Kram

    SvaraRadera
  2. Det låter härligt, att sova utan dåligt samvete:-)

    SvaraRadera
  3. Just nu känner jag precis som du. Kroppen vill sova och jag låter det vara så. Inga dåliga samveten för det, vi följer ju våra kroppar och det är som det ska. Skönt också att höra att vi är flera som gör så :) Kram

    SvaraRadera
  4. ZZZzzzzz så skönt det låter!

    SvaraRadera
  5. Härligt att läsa! Ja visst är det så. Att vi mår bra i att följa årstiderna. Mörkret kräver mer vila för många utav oss. För mig kräver det varma sköna kläder, vila och god mat. kram!

    SvaraRadera