onsdag 4 januari 2012

Grönt är skönt.

Numera mixar jag allt grönt jag ser. Nästan. Jag gör iallafall  härliga gröna smoothies varje dag på gröna blad av alla de slag. Och vitsen med att mixa det gröna är att kroppen då kan ta tillvara alla värdefulla näringsämnen som finns inuti bladen och man slipper tugga så stora mängder blad. Dessutom är det gott, särskilt om man blandar i lite frukt som en halv apelsin, en clementin eller kanske lite bär från frysen.
Läser man om bladgrönsaker så tycks alla, som  säger sig vara experter, vara ense om att det är det bästa för påfyllnad av näring o vitaminer av alla de slag. Och det jag särskilt tänker på är att läkaren, när jag gjorde min Ayurvedakonsultation, flera gånger talade om gröna bladgrönsaker som det bästa för kroppen.
Och man kan göra smoothisar på allt möjligt, som Babyspenat, frusen spenat, rucolasallad, blast från rädisor, morötter o rödbetor, alla gröna örter, alla gröna kålväxter mm, mm. Ja allt grönt, det är bara att hälla i blender eller mixer o mixa.

Idag blev det Babyspenat, Rucolasallad och Bladpersilja. En rejäl näve av varje + en skiva färsk ananas + ca 2 dl vatten. Allt i blendern o mixa. Klart. Perfekt som mellanmål eller kanske lunch om man vill "leva lätt" nån dag ibland.

2 kommentarer:

  1. Låter som något man borde prova. Kan du inte berätta något om ayourveda undersökningen du gjorde. Jag skall åka till Västerås för att lyssna på Vanich eller hur det stavas//Britt

    SvaraRadera
  2. Åh det skull jag kunna skriva hur mycket som helst om... men.. Utifrån min berättelse om mig o mitt liv, mitt sätt att vara o min hälsa, vanor m m så undersökte han mig, tunga, ögon, hår, hud, naglar, balans, rygg, mage m m och jag fick många levnadstips utifrån min konstitution vad gäller mat, sätt att leva, andningsövningar, yoga m m.
    Jag tror att Janesh gör konsultationer i samband med sina föreläsningar. Kolla det om du är intresserad. Allt Gott till Dig!!!

    SvaraRadera