tisdag 11 mars 2014

backa, och ta det lugnt...

Ont i armen och axeln. Mest i den vänstra, men också lite i den högra. Det har kommit smygande, egentligen sen i julas, sakta blivit värre o värre. Men tänker jag efter så har jag haft mer eller mindre besvär med mina armar i många år, smärta som gjort sig påmind ibland. Först och främst är det sviter från mitt förra jobb när jag som frisör stod med armarna i alla möjliga ställningar hela dagarna. Och för några år sen när vi planerade tomten vi byggt huset på så plockade jag tonvis, jo tonvis med sten, lastade och körde på skottkärra till skogen intill och stjälpte av. I flera dagar o veckor höll vi på. Jag slet som en arbetshäst, och armarna, mina ömma o stela frisörarmar tog mycket stryk. I perioder har det varit ok och t o m ganska bra när jag yogat eller tränat annat men de senaste två veckorna har jag inte kunnat göra solhälsningarna, det gör jätteont vid armhävning, så det har blivit yinyoga istället senaste tiden. Men idag har jag varit hos min vän som är sjukgymnast och yogalärare. Åh vilken kunskap hon har! Visar på sina modeller varenda litet, muskelfäste,  ligament och slemsäck och förklarar hur vi tillsammans nu ska få det att bli bra igen. Känns så tryggt och bra! Så efter en ordentlig undersökning och förklaring av vad som är skadat så masserade hon länge och väl, skuldror, nacke och armarna. Ljuvligt skönt men också jävulskt ont! Och sen övningar. Och jag har fått ett program som jag ska göra hemma, styrkeövningar max 1 gång om dagen och rörelseövningar 10 gånger varje dag och så ska jag tillbaka på måndag. Och nu ska jag vara duktig. Bara göra som hon sagt, bara så lite, och inte dubbelt, eller tredubbelt så mycket, som jag brukar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar