söndag 30 december 2012

GOTT NYTT ÅR!!!

Ett år tar slut. Ett nytt börjar. Och tänk så mycket som hunnit hända. Mycket har varit fantastiskt och härligt, annat mindre bra.. ja som livet brukar vara. Just nu är det "mycket", på många plan, och bloggen har legat och vilat mest, känns det som. Men om jag skulle göra nån slags summering åtminstone när det gäller yogan, såhär på årets näst sista dag, så har min kropp gjort fantastiska framsteg, om man nu kan tala om framsteg i yogasammanhang...
I alla fall har min kropp blivit mycket, mycket öppnare och mjukare och allt kom, eller började, så plötsligt och bestämt att jag märkte från dag till dag där i somras hur "allt" förvandlades. Främst är det  höfterna som öppnats och det har också hänt något "stort" med ländryggen som alltid varit ett bekymmer. Och det är bandhas, där jag blivit otroligt stark, som gjort förvandlingen med ryggen och numera kommer jag på mig själv många gånger att jag använder bandhas ofta, ofta utanför yogamattan...
Nåt annat som jag också erövrat detta år är insikten att lägga alla "måsten" åt sidan. Tänk att man måste erövra alla dessa klokheter och insikter själv, inifrån!! För det spelar ingen roll hur många gånger jag läser eller fått det sagt till mig; det måste komma inifrån mig själv för att det ska bli min sanning. Jag måste inte yoga heeela serien varje dag för att det ska "räknas" och jag ska känna mig nöjd. Numera yogar jag när lusten kommer, aldrig några måsten och borde... Tänk vilken skillnad det gör!! Och jag har känt senaste månaden, och vet att jag tänkt tanken förr, att det känns perfekt att yoga varannan dag. Som om kroppen behöver en vilodag emellan, eller en dag då jag bara gör någon asanas, bara så där, när jag får tid o möjlighet, ibland i bilen!! Och varannan dag är perfekt, för när jag haft en vilodag så lääängtar jag så, ja det är som om kroppen längtar och fodrar; nu yoga.
Ja ett år har gått, jag har blivit äldre och klokare och en tanke slog mig i morse; jag, själen, har blivit äldre men jag undrar hur mycket min kropp har föryngrats. Hur många år yngre har yogan gjort min kropp??
8, 10, 12?? Ni yogisar, som vet vad jag talar om, ni känner igen er,va!?
Gott Nytt År! Hoppas 2013 blir ett fantastiskt år! På alla sätt!

9 kommentarer:

  1. Gott nytt fantastiskt år till dej med!
    Och detdär med yogan, den personliga och intuitiva - åh, som den bär! Kram!

    SvaraRadera
  2. Javisst! Vilken guldgruva att ösa ur!! Kram fina Nina!!

    SvaraRadera
  3. Ja Marie, visst känner jag igen mig. Och det där med att yoga när andan faller på...ja, det gör jag ju. Till min förvåning faller andan på varje dag. Ibland på morgonen. Ibland på eftermiddagen. Helt fantastiskt.
    Gott Nytt År på dig med!!!

    SvaraRadera
  4. Härligt med öppnare höfter!& jag tror säkert att du har blivit minst tio år yngre bara i år:).

    SvaraRadera
  5. haha det tror jame Ulrika!! Mjuk o härlig blir man:)

    SvaraRadera
  6. Känner igen mig! Jag är övertygad om att man både känner sig yngre och SER YNGRE och finare ut med yogan.
    Minst 10 år när jag tittar på mina vänner. Ärligt talat.
    Gott nytt år!
    Namaste
    F.

    SvaraRadera
  7. Håller med!! Ärligt talat!!! Gott nytt år F!!
    Namaste

    SvaraRadera