tisdag 19 november 2013

Ashtanga + Yinyoga

Kan bara meddela att jag sover istället för att yoga. Precis som jag bestämt att det ska se ut under november. Lägger mig tidigt och sover så länge som möjligt. Underbart härligt. Men jag börjar så smått längta till mina tidiga ensamma yogamorgnar. När huset är knäpptyst och bara min andning är det enda som hörs. När jag är tillsammans med mig själv på djupet och arbetar mig svettig genom min serie. Min andning och jag. Min kropp och jag. Ja jag längtar, och jag har inte fått till någon enda yogastund på kvällen. Det vill sig inte, men jag har samtidigt tänkt att det är skönt för kroppen att få vila några veckor.
Och det fick jag kvitto på i helgen då jag var på yogaworkshop inne i stan. På "mitt" yogaställe Vayu var det en workshop (där alla intäkter gick till de behövande i Fillipinerna) då det först var ett ashtangapass, sedan en föreläsning om ayurveda och sist ett yinyogapass. Och min kropp var så mjuk, så mjuk. Som aldrig förr. Som om den längtat efter yogan och samtidigt var väldigt medgörlig i tacksamhet för vilan den fått.
Vad jag älskar ashtangayogan!! Och vad jag är glad att jag hittat just den!!
Och det var första gången jag provade ett yinyogapass, i alla fall ett lett pass av en lärare. Det var lovely, kan jag bara säga. Helt underbart skönt och något som jag vet att jag behöver. Lugnet, meditationen och den djupgående töjningen. Yinyoga ska absolut bli min yoga jämsides ashtangan. Och fr o m denna vecka så är det ett yinyogapass på torsdagar på bästa tiden halv sex. Ska verkligen bli min yogakväll!!

5 kommentarer:

  1. Ashtanga och yin är en sån bra kombo & yin är perfekt när kroppen behöver vila. Konstigt nog känner jag mig piggare nu i november och har tom börjat att jogga:-). Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt Ulrika med jogging!! Just att komma ut!!! DET behöver vi verkligen :) Kram!!!!

    SvaraRadera
  3. Härlugt var det! Kommer också använda yinyogan i kombination mwd den älskade ashtangan.

    SvaraRadera
  4. Ja Pernilla visst var det ;))))))

    SvaraRadera
  5. Samma med mig Alexandra! Innan jag hittade yogan gick jag på intensivpass på Friskis 3 ggr/veckan. Älskade svetten och att köra slut på kroppen...
    Så glad att jag hittade ashtangan, för mig har den allt!!

    SvaraRadera